Wersja mobilna     +   Dodaj wydarzenie    Dodaj aktualność    Dodaj galerię    Zgłoś temat    Dodaj ogłoszenie    Dodaj ofertę  
Przeczytaj:

Edytuj tekst

UWAGA!
Teraz możesz wysłać nam zdjęcie bezpośrednio z Twojego telefonu komórkowego.
Utwórz wiadomość MMS i wyślij na adres alert@bilgorajska.pl
(adres e-mail wpisz zamiast numeru telefonu nadawcy).
Dodaj zdjęcie:
Wybierz zdjęcie:
Wprowadź podpis zdjęcia:
Autor zdjęcia (podajemy gdy znamy):
Rozmiar tekstu:
AAA
POWIAT Z psychologią na co dzień.
2010.05.11 15:02 | aktualizacja: 2010.05.12 18:30

Wychowawcza moc szkoły c.d.

Nauczyciel w szkole ma znacznie mniejszy wachlarz możliwości stosowania wzmocnień pozytywnych lub negatywnych. Należy pamiętać również, że wychowawca ma bardzo ograniczoną możliwość stosowania kar i nagród typowo wychowawczych. Musi się on ograniczać do wzmocnień typowo dydaktycznych.

Takimi formami stosowanych wyróżnień mogą być: pochwały, których udziela nauczyciel w obecności wszystkich uczniów w klasie, ustna pochwała ucznia na forum szkolnym np. na ogólnoszkolnych apelach, pisemne pochwały wysyłane do rodziców dziecka, nagrody rzeczowe np. w formie dyplomu, wzorowa ocena z zachowania i wiele innych. Takie nagrody mają zupełnie inną wartość niż nagrody stosowane przez rodziców w domu i są przyznawane za zupełnie innego typu zachowania. - Wzmocnienie pozytywne wobec ucznia może być zastosowane np. za bardzo dobrą postawę wobec obowiązków szkolnych, za wzorowe wyniki w nauce, wysoką frekwencję. Mogą to być również osiągnięcia sportowe lub udział w pozalekcyjnych konkursach bądź olimpiadach, a także aktywna praca społeczna na rzecz rozwoju swojej klasy czy szkoły - mówi psycholog Marta Dołomisiewicz. Znacznie więcej możliwości ma nauczyciel, by zastosować wzmocnienie negatywne. W zależności od przewinienia mogą to być takie kary jak: wpisanie uwagi do dzienniczka uwag, reprymenda udzielona przez wychowawcę lub dyrektora szkoły w obecności całej klasy, na osobności lub na forum szkoły, wezwanie rodziców do szkoły w celu rozmowy z nimi na temat zachowania ucznia, odebranie przyznanych przywilejów lub praw uczniowskich tj. możliwości udziału w imprezach organizowanych przez szkołę (dyskoteki, zawody sportowe), pozbawienie prawa do nieprzygotowania się do lekcji, poprawy oceny z danego przedmiotu. Jeśli zachowanie dziecka było wyjątkowo naganne, stosując się do zasady adekwatności kary do czynu popełnionego, wychowawca lub dyrektor szkoły może zastosować znacznie silniejsze wzmocnienie negatywne. Może to być np. przeniesienie ucznia do równoległej klasy, obniżenie oceny z zachowania, zobowiązanie do naprawienia wyrządzonych szkód i pokrycia strat materialnych. W drastycznych przypadkach najsurowszą z możliwych kar będzie wezwanie policji lub dyscyplinarne przeniesienie ucznia do innej szkoły. Takie wzmocnienia negatywne mogą być zastosowane wobec uczniów, którzy popełnili naganne czyny tj.: umyślne sprowadzenie niebezpieczeństwa na inne osoby przebywające w szkole, nie tylko na uczniów, spowodowanie uszczerbku na zdrowiu, posiadanie narkotyków, palenie papierosów, picie alkoholu, niestosowanie się do ogólnie obowiązujących i wewnątrzszkolnych norm społecznych, namawianie innych uczniów do negatywnego zachowania, kradzieże, pobicia, wymuszenia, działanie na niekorzyść pozostałych uczniów np. poprzez spóźnianie się lub przeszkadzanie nauczycielowi w wykonywaniu jego obowiązków, wagarowanie, kłamstwa.

Zarówno rodzaj, jak i częstotliwość stosowanych wzmocnień pozytywnych lub negatywnych będzie zależał od tego, jaki stosunek ma osoba karząca do osoby karanej. Jeśli nauczyciel będzie darzył mniejszą sympatią ucznia, będzie stosował wobec niego częstsze i surowsze kary. Ale nie tylko osobisty stosunek nauczycieli do uczniów decyduje o częstotliwości ich karania. Istnieje również podział na dzieci "wyróżniające się", dzieci "trudne" oraz dzieci "średnie". Zauważono, że nie bez znaczenia jest grupa, do której należy dziecko, najczęstsze i najsurowsze kary otrzymują dzieci należące do tych "trudnych". Najmniej czasu na karanie nauczyciele poświęcają uczniom "wyróżniającym się", być może dlatego, że istnieje zależność między uzyskiwanymi ocenami, a zachowaniem dzieci. Te dzieci, które uczą się lepiej, wykazują bardziej poprawne zachowania niż uczniowie mający poważne trudności w nauce szkolnej. Najczęściej stosowanymi karami natury dydaktycznej są: informowanie rodziców, reprymendy w obecności klasy oraz dawanie dodatkowego zadania do wykonania, natomiast wśród kar natury wychowawczej dominują: rozmowa na osobności, upomnienia na forum klasy. - Zarówno wśród przewinień o charakterze dydaktycznym, jak i wychowawczym, częstym środkiem zaradczym, stosowanym przez nauczycieli, jest rozmowa z rodzicami. Jest to swoistego rodzaju odraczanie wykonania kary. W ten sposób wychowawca obarcza odpowiedzialnością za zastosowanie wzmocnienia negatywnego rodziców dziecka - dodaje psycholog.

Faktem jest, że współpraca wychowawcy z rodzicami jest niezbędna do prawidłowego wychowania dziecka. Jak pisze M. Sobocki w publikacji pt. "Organizowanie pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą" - współpraca jest przede wszystkim podejmowaniem przez nauczycieli lub wychowawców i rodziców wspólnych działań dla osiągnięcia takich samych celów. Nadrzędnym celem jest usprawnienie pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, a więc zapewnienie im wielostronnego rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, społecznego.

Jt
REKLAMA
Oceń:
1 głos
Wychowawcza moc szkoły c.d., 1.0000 out of 5 based on 1 ratings
Jt dodany
 
Odsłon: 4158
Dodaj zdjęcie

Waszym zdaniem (0)

Podaj login i hasło:
Login:
Hasło:
Skomentuj na forum:
Zarejestruj się
Jesteś już zarejestrowany na bilgorajska.pl? Zaloguj się
Imie lub nazwa:
Treść komentarza:
Przepisz niebieski tekst z obrazka wyżej:
Brak wpisów, Twój komentarz może byc pierwszy.
Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług droga elektroniczna art 14 i 15 (Podmiot, który świadczy usługi określone w art. 12-14, nie jest obowiązany do sprawdzania przekazywanych, przechowywanych lub udostępnianych przez niego danych) wydawca portalu bilgorajska.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Przy komentarzu niezarejestrowanego użytkownika będzie widoczny jego ZAKODOWANY adres IP. Zaloguj/Zarejestruj się.
reklama
reklama
REKLAMA
REKLAMA

Najpopularniejsze

REKLAMA
REKLAMA
22 kwietnia 2024 Biłgoraj
Wojciech Gleń nowym burmistrzem Biłgoraja [SZCZEGÓŁOWE WYNIKI]
Są już oficjalne wyniki drugiej tury wyborów samorządowych. Według informacji przekazanych przez PKW Wojciech Gleń uzyskał prawie 53% głosów. Jak głosowali mieszkańcy Biłgoraja?
w środę, godzina 08:53 Józefów
38 chętnych na zakup ursusa
dzisiaj, 08:14 Koszykówka
Podwójne złoto dla ZSZiO
21 kwietnia 2024 Biłgoraj
Nieoficjalne wyniki drugiej tury w Biłgoraju
W niedzielę 21 kwietnia odbyła się druga tura wyborów samorządowych. O najważniejsze stanowisko w Biłgoraju walczyli dotychczasowy burmistrz Janusz Rosłan i Wojciech Gleń.
w środę, godzina 08:23 Goraj
Pożegnanie wieloletniego sekretarza
we wtorek, godzina 17:43 Smólsko Duże
Nie żyje potrącona rowerzystka
21 kwietnia 2024 Gmina Biłgoraj
Dariusz Świerczyński wójtem gminy Biłgoraj [SZCZEGÓŁOWE WYNIKI]
Są już oficjalne wyniki wyborów na wójta gminy Biłgoraj. Według danych ze wszystkich obwodów wyborczych w głosowaniu zwyciężył Dariusz Świerczyński. Jakie uzyskał poparcie?
w środę, godzina 17:05 Lubelszczyzna
Tragiczny początek długiego weekendu
w poniedziałek, godzina 15:11 Powiat
Mieszkaniec powiatu zginął w wypadku w Niemczech. Ruszyła zbiórka na sprowadzenie ciała
21 kwietnia 2024 Gmina Biłgoraj
Nieoficjalne wyniki drugiej tury w gminie Biłgoraj
Mieszkańcy gminy Biłgoraj zdecydowali kto będzie zarządzać gminą przez następne 5 lat. W drugiej turze wyborów o fotel wójta ubiegali się Wojciech Dziduch i Dariusz Świerczyński.
25 kwietnia 2024 Potok Górny
Gmina zwróci nadwyżkę za montaż fotowoltaiki
17 kwietnia 2024 Józefów
Leśnicy sprzedają URSUSA 4514
21 kwietnia 2024 Aleksandrów
Zmiana na stanowisku wójta gminy Aleksandrów [SZCZEGÓŁOWE WYNIKI]
Poznaliśmy oficjalne wyniki drugiej tury wyborów samorządowych w gminie Aleksandrów. Z danych przekazanych przez PKW wynika, że wójtem został Andrzej Borowiec.
w środę, godzina 09:21 Biłgoraj
Nie będzie tradycyjnych obchodów Święta Pracy w Biłgoraju
we wtorek, godzina 09:07 Powiat
Polowanie na dziki. Prawie 200 sztuk do odstrzału
22 kwietnia 2024 Goraj
W Goraju bez zmian [SZCZEGÓŁOWE WYNIKI]
Według oficjalnych informacji przekazanych przez Państwową Komisję Wyborczą mieszkańcy miasta i gminy Goraj nie chcieli zmian. W drugiej turze wyborów większością głosów burmistrzem został Antoni Łukasik. Jakie poparcie uzyskał?
w piątek, godzina 20:04 Kolonia Sól
Dachowanie w gminie Biłgoraj [AKTUALIZACJA]
we wtorek, godzina 14:33 Biłgoraj
Starostwo rozdaje wejściówki na nowy basen
21 kwietnia 2024 Goraj
Kto burmistrzem Goraja?
W drugiej turze wyborów o fotel burmistrza Goraja ubiegali się dotychczasowy włodarz Antoni Łukasik oraz Piotr Kiełbasa. PKW podała dane z 66,66% obwodów wyborczych.
w środę, godzina 08:27 Biłgoraj
Panny młode z Biłgoraja z nagrodami
we wtorek, godzina 09:22 Radzięcin
Motocyklista trafił do szpitala [AKTUALIZACJA]
 
telRedakcja telefon

533 188 100

alarmSkrzynka alarmowa

alert@bilgorajska.pl

emailRedakcja e-mail

redakcja@bilgorajska.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone bilgorajska.pl Projekt graficzny CePixel wykonanie eball hosting home.pl